torsdag 21 mars 2013

Dunder och brak!

Igår skulle jag vara duktig och slog på stort och skulle köra hem veden som jag huggit tidigare i vinter vid Siilas. Men som så ofta förlöper inte projektet som planerat. Nååjaa.. jag spände släpan efter åbäket och körde utmed dom fina och hårda hjulspåren och allt verkade gå utmärkt. Jag lastade på vedklabbarna och startade hemfärden, glad i hågen, ty allt verkade gå som en dans, men man skall nog inte ta ut någon glädje i förskott. Efter något hundratal meter i en nittigraders kurva körde jag för säkerhets skull så långt i utsidan av kurvan för att inte släpvagnen skulle gena och spåra ur de hårda spåren. Då hände det som jag inte räknade med, nämligen åbäket och släpan spårade ur till utsidan och sjönk ner bredvid spåren. Där satt jag fast och kombinationen rörde sig inte ur fläcken. Jag härjade och gasade och slirade på som en dåre tills det blev tvärstopp med en smäll, en smäll som kostade flera hundra euro. Främre kardanhuset gick i bitar och när jag idag tog loss kardanen, vilket visade sig inte gå riktigt enkelt det heller, kunde jag bara konstatera att alla kugghjul blivit skrot. Det blir ingen reparation av kardanen, utan det blir att framledes klara sig med enbart bakhjulsdrift. Med lite bedrövelse i sinnet, kapade jag båda drivaxlarna, ty hjulspindlarna måste jag ju använda. Där rök dyrbara, ( ca 300 euro / styck ) drivaxlar. Nämnas kan att ny kardan skulle kosta ca. 820 euro, så inte värt att satsa sådana summor på fyrhjulsdrift åt ett gammalt åbäke.

Åbäket får nog sparka på med bara bakhasorna framledes. Tror nog att det går bra ändå.

Vedalassi. DSC_1952

Inga kommentarer: