måndag 31 oktober 2011

Fågelholk.

 

PA310001

Ingen kanottrolling idag under mitt besök vid Siilas-laavun. Åbäket fick utgöra dagens fortskaffningsmedel. Utmed vägen finns gamla vindfällen, som min blick ofta fastnat vid. Dom skulle förståss vara prima virke som ved, men när jag hade motorsågen med på åbäket beslöt jag mig att göra en knipholk och placera den på andra sidan ån, mittemot Siilas. Att göra en fågelholk med endast motorsågen som verktyg, kräver nog att man iakttar stor försiktighet. Det är nog ingen god ide för en ovan motorsågsanvändare att försöka sig på detta. Denna typ av holkar kan med fördel också användas för t.ex. ugglor och andra större fåglar. Jag tror nog att det blir att göra flera holkar av samma typ.

  Här finns beskrivning hur man tillverkar en holk med motorsåg.  http://home.swipnet.se/~w-28339/husqvarna.htm


PA310003Redo att ta emot vårens gäster!

Inga kommentarer: