onsdag 3 november 2010

Svartmes.

PA312131e

Svartmesen är vår minsta mes. I huvudsak är den knuten till barrskog och mest trivs den i mer eller mindre rena granbestånd.

En stor del av svartmesarna stannar kvar i närheten av sin häckningslokal även under vintern och stryker då omkring i flockar med andra mesar.

Jag satt en stund utanför husvagnen och roade mig med att mata småfåglarna, ur handen. Men oj… vilken bästis man har blivit med dem. Att titorna kommer och plockar frön ur handen har jag sett tidigare, men att också svartmesarna är så tillgivna har jag inte sett tidigare. Dom kommer och sätter sig på mitt huvud och tigger och ber om att jag skall servera dom lite godis. Och oblygt sätter dom sig i min hand och kalasar på fröna.Jag väntar nu bara på att tofsmesen också skall infinna sig på fågelbrädet.

PA312131d

Inga kommentarer: