tisdag 29 juni 2010

Put and Take vatten.

Soligt och varmt och jag packar min kaffeväska med smörgås och bulle och så naturligtvis kaffetermos. Jag prickar in Mosavattnet i min bil-GPS och sätter mig i en stekhet Corolla och följer gps-tjejens kördirektiv. Jag kör västerut utmed grusvägen via Lappfors och parkerar småningom vid Mosavattnets bilparkering. Ett par tre bilar står parkerade, så det tyder på att fiskare är på gång. Jag promenerar ett par hundra meter utmed stigen ner till sjön, men där är lungt och stilla, inga fiskare syns till. Kanske är dom bakom udden vid andra ändan av sjön? Jag slår mig ner på bänken på bryggan en stund och slappar i solskenet. Efter en stund vandrar jag tillbaka till bilen och prickar in Stipiksjön i min gps.






















Mosavattnet.

Jag fortsätter på den lilla grusvägen mot Lillby i Purmo, tills tjejen i gps'n säger att jag bör svänga in på en mindre skogsväg och visst kan hon skogsvägarna i Purmo på sina fem fingrar, så nog kom jag fram till Stipiksjön alltid. Lungt....lungt, inga bilar och inga fiskare här inte. Stipiksjön är reserverad för endast flugfiske, så inte så många pensionärer som fiskar där.....eller????

Nu var det också dags att fiska fram kaffeväskan och ta en kaffepaus i det stekande solskenet ..... och gott smakade det. Dags igen att pricka in en ny fiskeplats i gps'n, nämligen Bredkangan i Jeppo.






















Stipik.

Ut på vägen igen och dammet yrde på den torra grusvägen. Efter något tiotal kilometrar lotsar gps-tjejen mig in på en skogsväg igen och fram till Bredkangan kom jag, bra att ha en geografisk kunnig tjej med i bilen. "Sjön" visar sig vara ett återrestaurerat grustag, ett snyggt och fint sådant. Ett par medelålders "gubbar" svingade ivrigt sina flugor ut i "potten" och småningom gav det resultat. Åtminstone den ena "gubben" landade en blänkande forell. Av ansiktsuttrycket verkade han nöjd med fångsten.























Bredkangan.

Fast jag inte plockade fram min fiskeutrustning ur bilen var det en trevlig och avkopplande eftermiddag och jag åkte hem nöjd och belåten.

1 kommentar:

Matias sa...

Nice, synd bara att du inte fiskade nåt själv ;)

Ska fara till stipik nån lördagmorgon ifall vädret tillåter.